Аналітична довідка за 2021 рік щодо проведення зовнішньої оцінки якості соціальних послуг
Аналітична довідка за 2021 рік
щодо проведення зовнішньої оцінки якості соціальних послуг
у Комунальному закладі Центр надання соціальних послуг «Родина»,
Подільському міському центрі соціальних служб Департаменту соціальної, сімейної політики та охорони здоров’я Подільської міської ради Подільського району Одеської області,
Подільського міського соціального гуртожитку для дітей-сиріт, дітей позбавлених батьківського піклування
На виконання Закону України «Про соціальні послуги», постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку проведення моніторингу надання та оцінки якості соціальних послуг» відповідно до наказу Департаменту соціальної, сімейної політики та охорони здоров’я Подільської міської ради Подільського району Одеської області від 07.06.2021 року №31/од проведено зовнішню оцінку якості соціальних послуг, які надаються на території Подільської міської територіальної громади Комунальним закладом Центр надання соціальних послуг «Родина», Подільським міським центром соціальних служб Департаменту соціальної, сімейної політики та охорони здоров’я Подільської міської ради Подільського району Одеської області, Подільським міським соціальним гуртожитком для дітей-сиріт, дітей позбавлених батьківського піклування.
Метою зовнішньої оцінки є визначення відповідності наданих соціальних послуг державним стандартам та потребам отримувачів, удосконалення організації надання соціальних послуг. При проведенні зовнішньої оцінки якості надання соціальних послуг були застосовані показники: адресність та індивідуальний підхід, результативність, своєчасність, доступність та відкритість, повага до гідності отримувача соціальної послуги, професійність, незалежність отримувача, захист та безпека, конфіденційність інформації.
Зовнішня оцінка якості соціальних послуг, які надаються Комунальним закладом Центр надання соціальних послуг «Родина» (далі Центр).
Основним завданням Центру є постійна робота по виявленню громадян похилого віку, осіб з інвалідністю, хворих (з числа осіб працездатного віку на період до встановлення їм групи інвалідності, але не більш як чотири місяці), які не здатні до самообслуговування і потребують постійної сторонньої допомоги; діти та молодь з функціональними обмеженнями; громадяни, які перебувають у складній життєвій ситуації; повнолітні громадяни громади, які через складні життєві обставини перебувають у соціальному становищі бездомності; особи та члени їх сімей, які зазнали вплив війни, особи, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи.
З метою організації комплексного надання якісних соціальних послуг при Центрі функціонують:
- геріатричне відділення стаціонарного перебування;
- відділення соціального обслуговування вдома;
- пунктом прокату засобів пересування та реабілітації (структурний підрозділ відділення соціального обслуговування вдома);
- відділення підтриманого тимчасового перебування;
- відділення соціально – психологічної реабілітації дітей та молоді з функціональними обмеженнями та раннього втручання;
- відділення соціально – психологічної допомоги сім'ям та особам, які зазнали впливу війни, особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи.
Вибірково проведено зовнішню оцінку якості надання соціальних послуг «догляд вдома», «стаціонарний догляд», «соціальна адаптація». Під час роботи застосовувались наступні методи оцінки якості: вивчення документації, в тому числі особових справ отримувачів послуг, статистичної звітності, інформації про діяльність Центру, спостереження за роботою працівників, бесіди з соціальними робітниками та отримувачами соціальних послуг, перевірено журнал для реєстрації звернень.
Відділення соціального обслуговування вдома, в якому обслуговуються громадяни похилого віку та особи з інвалідністю, в тому числі громадянам похилого віку, що мають рідних, які повинні забезпечити їм догляд та допомогу прийняті на обслуговування рішенням комісією із соціальних питань. Особам, які обслуговуються відділенням соціальними робітниками, згідно договорів, надаються різні види соціальних послуг, застосовується індивідуальний підхід до кожного з підопічних відповідно до індивідуальних планів надання соціальних послуг та карт визначення стану та індивідуальних потреб громадян.
Підопічним надаються послуги пральні, перукаря, робітника з комплексного обслуговування (рубка дров, підрізання винограду, обкошування прибудинкової території, винесення листя, копання городу, доставка води з колодязя, ремонт паркану тощо).
Кожен соціальний робітник обслуговує десять осіб похилого віку, або один соціальний робітник обслуговує двох непрацездатних громадян, яким установлена V група рухової активності.
На кожного підопічного заведена особова справа відповідно до Постанови КМУ № 1417 від 29.12.2009 р. та Державного стандарту догляду вдома №760 від 13.11.2013р. Всі необхідні документи поновлюються дотримуючись всіх вимог та термінів. Також в відділенні ведуться необхідні журнали, в яких також зроблені всі необхідні записи.
Згідно проведеного опитування, в т.ч. і телефонного, бесід, підопічні задоволені рівнем надання соціальних послуг, що відображається позитивними змінами та покращенням емоційного, психологічного, фізичного стану отримувачів соціальних послуг. Керівництвом Центру здійснюється постійний контроль за діяльністю соціальних робітників. Щонеділі проводяться наради на яких проводять аналіз результату перевірок роботи соціальних працівників, ознайомлення зі змінами в законодавстві, вирішуються робочі моменти та інше.
Пункт прокату засобів пересування та реабілітації (структурний підрозділ відділення соціального обслуговування вдома) користується попитом серед осіб з інвалідністю та осіб похилого віку, які за певних обставин потребують забезпечення необхідними засобами пересування та реабілітації. На підставі довідки ЛКК мешканцям Подільської громади надається в тимчасове безкоштовне користування саме той засіб пересування, який прописаний в довідці та необхідний для особи, яка за ним звернулась. На кожного громадянина, який скористався послугою соціальна реабілітація також ведеться особова справа, в якій містяться всі необхідні довідки та документи.
У геріатричному відділенні стаціонарного перебування станом на 15 червня 2021 року мешкає 19 громадян, в тому числі 5 осіб з інвалідністю. 2 підопічних мають повністю втрачену рухову активність (лежачі). Соціальну послугу стаціонарного догляду на платній основі отримують 3 підопічних.
Для підопічних створені належні умови проживання, організовано побутове і медичне обслуговування, постійно здійснюються заходи щодо покращення житлових та безпечних умов проживання. Відповідно до вимог Державного стандарту стаціонарного догляду за особами, які втратили здатність до самообслуговування чи не набули такої здатності здійснюються наступні заходи: спостереження за їх станом здоров’я, допомога у самообслуговуванні, допомога в організації надання реабілітаційних та медичних послуг, допомога у забезпеченні технічними засобами реабілітації, навчання навичкам користування ними, навчання навичкам самообслуговування, організація дозвілля. Мешканці забезпечені комунально - побутовими послугами, постільною білизною, твердим та м’яким інвентарем, столовим посудом, щоденним чотирьохразовим харчуванням.
При вході до відділення міститься пандус з поручнями згідно Держаних будівельних норм та кнопка виклику, що є необхідним для осіб з обмеженими фізичними можливостями. Біля приміщення відділення є бесідка та зони відпочинку, відведено місце для куріння, розбиті клумби, город, висаджені квіти. Приміщення забезпечене безперебійним гарячим і холодним водопостачанням, освітленням, централізованим опаленням. Підопічні відділення забезпечені спеціальними засобами пересування, антисептичними та індивідуальними засобами захисту від COVID-19. Підопічних відділення обслуговує персонал в кількості 11,5 осіб, є психолог та перукар. На всіх підопічних заведені особові справи, які містять необхідний пакет документів, які поновлюються відповідно до законодавства. Договори про надання послуги «стаціонарного догляду» підписані у двохсторонньому порядку та всі є у наявності.
З метою недопущення поширення гострих респіраторних вірусних інфекцій, у тому числі спричинених коронавірусом COVID-19 до стабілізації епідемічної ситуації відділення працює в умовах карантинного режиму. Поселення в відділення відбувається лише за наявності негативного результату ПЛР-тесту на коронавірусну інфекцію. Кожен підопічний геріатричного відділення стаціонарного перебування з сімейним лікарем Подільської міської лікарні уклав декларації на медичне обслуговування.
Відділення соціально-психологічної допомоги сім’ям та особам, які зазнали впливу війни, особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи .
Приміщення і кабінети відділення знаходяться на перших поверхах та відповідають санітарним, та протипожежним вимогам. Відділення надає послуги особам, які зазнали впливу війни, особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, потребують надання соціально – психологічної допомоги та оздоровчих послуг.
Метою діяльності відділенням є:
- збереження або відновлення фізичного та психологічного здоров’я отримувача послуг;
- досягнення соціально-психологічного благополуччя;
- зниження частоти та тяжкості наслідків перенесених бойових психічних травм у формі гострих стресових реакцій.
Основними завданнями проведення психологічної реабілітації є діагностика та нормалізація психічних функцій отримувача послуг; відновлення порушених (втрачених) психічних функцій до оптимального рівня їх вираженості; надання допомоги в установленні (відновленні) конструктивних відносин у сім’ї та суспільстві; відновлення адаптивних механізмів до екстремальних (бойових) дій; опанування методів саморегуляції та керування стресом (заспокоєння); запобігання психологічному травмуванню; формування позитивних реакцій, мотивацій, соціальних установок на життя та професійну діяльність; профілактика ускладнень та рецидивів захворювання.
Всі особові справи отримувачів соціальної послуги містять карти визначення (оцінювання) індивідуальних потреб у соціальному обслуговуванні, визначення ступеня індивідуальної потреби отримувача соціальної послуги у наданні соціальної послуги соціальної адаптації. Індивідуальні плани надання соціальних послуг, які ґрунтуються на визначенні індивідуальних потреб отримувача соціальної послуги, складалися й узгоджувалися з кожним отримувачем соціальної послуги. У відділенні ведеться наступна документація:
- журнал обліку отримувачів послуг;
- облік супровідних послуг, які надаються отримувачу.
- журнал обліку суб’єктів, що надають послуги із психологічної реабілітації;
- журнал обліку учасників антитерористичної операції та постраждалих учасників Революції Гідності про проходження психологічної реабілітації.
В ході спостереження за процесом надання соціальної послуги виявили позитивне ставлення до суб’єкта надання соціальної послуги, покращення емоційного стану, за результатами опитування задоволені якістю та періодичністю надання соціальних послуг. В ході бесід з соціальними працівниками з’ясовано, що конфліктних ситуацій з боку громадян, яких обслуговують не виникало.
Скарг на роботу Центру з боку отримувачів соціальних послуг немає. Питання, які найчастіше порушуються громадянами:
- стосовно отримання технічних засобів реабілітації;
- стосовно порядку і організації надання соціальних послуг;
Вживаються заходи для вирішення порушених питань.
Показники якісні:
- Адресність та індивідуальний підхід – «добре»
- Результативність – «добре»
- Своєчасність – «добре»
- Доступність – «добре»
- Повага до гідності отримувача соціальної послуги – «добре»
- Професійність – «добре»
Показники кількісні:
- Кількість скарг та результат їх розгляду - «добре»
- Кількість задоволених звернень про отримання соціальної послуги – «добре»
Оцінка якості надання соціальних послуг за результатами зовнішнього оцінювання - «добре».
Незважаючи на узагальнену оцінку якості надання соціальних послуг «добре», треба вжити ряд заходів, спрямованих на удосконалення процесу обслуговування й підвищення контролю якості соціальних послуг:
- продовжувати роботу по виявленню одиноких громадян та осіб з обмеженими можливостями з метою надання їм соціальних послуг та підтримки;
- продовжувати роботу з інформування мешканців громади щодо послуг, які надає Центр.
Зовнішня оцінка якості соціальних послуг, які надаються Подільським міським центром соціальних служб Департаменту соціальної, сімейної політики та охорони здоров’я Подільської міської ради Подільського району Одеської області (далі –Центр соціальних служб).
Основними завданнями Центру соціальних служб є:
проведення соціально-профілактичної роботи, спрямованої на запобігання потраплянню у складні життєві обставини осіб та сімей з дітьми;
надання особам і сім’ям з дітьми комплексу соціальних послуг відповідно до їх потреб згідно з переліком, затвердженим виконавчим комітетом Подільської міської ради.
При проведенні зовнішньої оцінки якості соціальних послуг застосовувались наступні методи проведення оцінки:
• опитування отримувачів соціальних послуг або їх законних представників;
• спостереження за процесом надання соціальних послуг;
• бесіди з персоналом надавача соціальних послуг;
• вивчення документації надавача соціальних послуг, іншої документації, у тому числі звернень отримувачів соціальних послуг.
Предметом оцінки якості стали соціальні послуги з:
• соціального супроводу сімей (осіб), які перебувають у складних життєвих обставинах;
• соціального супроводу сімей, у яких виховуються діти – сироти і діти, позбавлені батьківського піклування
В ході здійснення оцінки здійснене опитування отримувачів соціальних послуг. Відгуки отримувачів соціальних послуг заносились до анкет. Всього в анкетуванні взяли участь 19 отримувачів, яким Центром соціальних служб надавалися або продовжують надаватися соціальні послуги. Центр соціальних служб є закладом, що проводить соціальну роботу із сім’ями, дітьми та молоддю, які належать до вразливих груп населення та/або перебувають у складних життєвих обставинах, і надає їм соціальні послуги.
Послуга соціального супроводу сімей (осіб), які перебувають у складних життєвих обставинах
Послуга надається за місцем мешкання отримувачів послуг, у приміщенні Центру соціальних служб з урахуванням карантинних вимог та у дистанційному режимі. Приміщення обладнане офісними меблями, в наявності водопостачання, водовідведення, освітлення, опалення згідно з вимогами законодавства. Кожен фахівець має своє робоче місце, забезпечений комп’ютерною технікою, канцелярським приладдям. Є обладнані кабінети для проведення індивідуальних та групових консультацій. Інформація про порядок надання, умови та зміст соціальної послуги розміщена на інформаційних стендах вздовж коридору приміщення, доступні буклети, плакати та листівки. Всім отримувачам соціальної послуги зрозумілий її зміст та умови її надання. Фахівці, які здійснюють соціальний супровід сімей (осіб), які перебувають у складних життєвих обставинах, в своїй роботі застосовують індивідуальний підхід до отримувачів послуги, надають повну інформацію про їх права та обов’язки, присутнє шанобливе ставлення до расової приналежності, політичних, релігійних та інших переконань, статі, віку, стану здоров’я, етнічного та соціального походження, сімейного та майнового стану, тощо, вживають заходів щодо захисту персональних даних відповідно до вимог Законів України «Про інформацію», «Про захист персональних даних».
В ході оцінювання встановлено, що протягом 1 півріччя 2021 року послугою соціального супроводу сімей (осіб), які перебувають у складних життєвих обставинах охоплено 38 сімей, в яких виховується 88 дітей, та 5 осіб, які перебувають у СЖО.
Взято під соціальний супровід 28 сімей, в них 63 дитини, які опинилися у складних життєвих обставинах та 2 особи вказаної категорії. Знято з соціального супроводу 8 сімей з позитивним результатом та одну особу в зв’язку із зміною місця проживання.
Питання щодо здійснення соціального супроводу сімей (осіб), які опинилися у складних життєвих обставинах, постійно розглядаються на Комісії з питань захисту прав дитини. З усіма сім’ями та особами вчасно укладені договори про здійснення соціального супроводу та складено план соціального супроводу сім’ї/особи.
Звіти за результатами соціального супроводу складаються разом з отримувачами послуги. Скарг стосовно надання соціальної послуги соціального супроводу сімей (осіб), які перебувають у складних життєвих обставинах, від отримувачів не надходило.
Послуга соціального супроводу сімей, у яких виховуються діти-сироти і діти, позбавлені батьківського піклування.
Зовнішня оцінка якості соціальної послуги соціального супроводу сімей, у яких виховуються діти - сироти та діти, позбавлені батьківського піклування, проведена у відділі соціальної роботи. Проаналізовані показники, аналітичні довідки, звіти щодо надання соціальної послуги.
У 1 півріччі 2021 року під соціальним супроводженням перебувало 4 дитячих будинки сімейного типу, в яких виховувалось 31 дитина-сирота та дитина, позбавлена батьківського піклування, 3 прийомних сім’ї, що виховували 7 дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування. Впродовж півріччя створено 1 прийомну родину, в яку влаштовано 3 дитини.
За поданням Центру соціальних служб, за програмою підвищення кваліфікації прийомних батьків та батьків – вихователі пройшли навчання 4 прийомних батьків та 6 батьків – вихователів. 1 сім’я ( 2 батьків) – кандидати у прийомні батьки, пройшли навчання за українською версією Програми ПРАЙД та отримали позитивні рекомендації.
Соціальне супроводження дитячого будинку сімейного типу та прийомних сімей здійснюється на постійній основі.
На виконання наказу Мінсоцполітики України від 11.08.2017 № 1307 "Про затвердження Державного стандарту соціального супроводу сімей, у яких виховуються діти-сироти і діти, позбавлені батьківського піклування" під соціальним супроводом перебувала 21 сім’я опікунів/піклувальників, в яких діти виховуються останній рік, та в які діти тільки влаштовані.
Протягом вказаного періоду взято під соціальний супровід 4 сім’ї (4 дітей) вказаної категорії, в яких діти виховуються останній рік та 4 сім’ї (4 дітей), в яких діти тільки влаштовані.
Знято з соціального супроводу 4 сім’ї, в яких виховувалося 4 дітей вказаної категорії: із них 3 сім’ї (3 дітей) з досягненням позитивного результату соціального супроводу в сім’ях опікунів, піклувальників та 1 сім’ю (1 дитина) в зв’язку із смертю піклувальника.
Результати зовнішньої оцінки якості соціальної послуги:
Принципи надання соціальної послуги Результат
Доступність соціальної послуги соціального супроводу Добре
Незалежність отримувача соціальної послуги соціального супроводу Добре
Захист та безпека отримувача соціальної послуги соціального супроводу Добре
Конфіденційність інформації Добре
Зовнішня оцінка якості соціальних послуг, які надаються Подільським міським соціальним гуртожитком для дітей-сиріт та дітей позбавлених батьківського піклування. Подільський міський соціальний гуртожиток – заклад для тимчасового проживання дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, віком від 15 до 18 років, а також молодих осіб з числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, віком від 18 до 23 років. Утримання здійснюється за рахунок коштів обласного бюджету, передбачених на виконання програм, спрямованих на розв’язання проблем дітей, жінок та сім’ї.
Предметом оцінки якості стали надання соціальних послуг «підтримане проживання», «соціальна адаптація», «соціально-трудова адаптація», «соціальна інтеграція та реінтеграція» та «посередництво». Застосовувалися такі показники оцінки якості соціальних послуг: адресність та індивідуальний підхід; результативність; своєчасність; доступність та відкритість; зручність для громадян; повага до отримувачів соціальної послуги; професійність працівників.
Під час проведення моніторингу застосовувалися такі методи оцінки:
- Анкетування отримувачів соціальних послуг.
- Проведення консультацій (співбесід) з отримувачами соціальної послуги.
- Вивчення відповідної документації.
В опитуванні взяли участь 12 отримувачів соціальних послуг (100% мешканців гуртожитку), з них: 5 дітей, позбавлених батьківського піклування, 4 дітей-сиріт, 2 молоді особи з числа дітей- сиріт, 1 молода особа з числа дітей, позбавлених батьківського піклування. Скарг стосовно надання соціальних послуг від отримувачів не було.
Надання соціальних послуг здійснюється згідно з індивідуальним планом роботи з отримувачем послуг, де визначено цілі роботи та дії для їх досягнення. При складанні індивідуальних планів роботи обов’язково беруть участь отримувачі послуг шляхом визначення дій, які вони будуть реалізовувати. Спеціаліст, відповідальний за ведення випадку, постійно відслідковує виконання індивідуального плану роботи, обговорює його з отримувачем послуг. Для цього проводяться індивідуальні зустрічі з отримувачами послуг. Особові справи сформовано відповідно до державних стандартів та нормативів.
Згідно проведеного опитування 100% опитаних задоволені рівнем надання соціальних послуг, що відображається покращенням емоційного, психологічного, фізичного стану отримувачів соціальної послуги, позитивними змінами у стані отримувачів соціальних послуг у процесі надання порівняно з періодом, коли соціальні послуги не надавались.
Соціальні послуги надаються з урахуванням ступеня індивідуальних потреб отримувача соціальної послуги починаючи з першого дня зарахування до гуртожитку. Строки та терміни надання соціальних послуг соціальним гуртожитком відповідають зазначеним строкам та термінам у договорах з мешканцями.
Гуртожиток розміщений в окремому одноповерховому приміщенні. У приміщенні 6 відремонтованих кімнатах для проживання отримувачів послуг, кімната відпочинку, в якій знаходиться телевізор, є кухня, 2 душові кімнати суміжні з туалетами, кімната адміністративного персоналу, технічні приміщення. В кімнатах чисто, затишно. Котельня розташована окремо. Приміщення забезпечено централізованим опаленням, подачею гарячої води (бойлери), дотримується температурний режим. Приміщення обладнано системою відео спостереження. Облаштовано інформаційні стенди, на яких розміщена інформація щодо діяльності та проведення соціальної роботи гуртожитку. Прибудинкова територія доглянута. На прилеглій території облаштовано сучасний спортивний майданчик. Проводиться системна робота по покращенню умов проживання мешканців гуртожитку.
Подільський міський соціальний гуртожиток розрахований на 15 осіб. На даний час у 6 кімнатах гуртожитку проживають 12 осіб. Граничний строк перебування становить 3 роки.
Відповідно до вимог Державного стандарту надання соціальних послуг підтриманого проживання, соціальної адаптації, соціально-трудової адаптації, соціальної інтеграції та реінтеграції та посередництва гуртожиток виконує наступні завдання:
Свою діяльність гуртожиток проводить з дотриманням принципів захисту прав людини, гуманності, законності, доступності послуг, конфіденційності, поваги до особистості. Під час проведення опитувань отримувачі соціальних послуг задоволені роботою працівників. Працівники гуртожитку ввічливо та коректно ставляться до громадян під час здійснення своїх посадових обов’язків, зберігають в таємниці конфіденційну інформацію, отриману в процесі виконання службових обов’язків. Випадків порушення Закону України «Про захист персональних даних» не виявлено.
Проведено вивчення документації гуртожитку, з кожним мешканцем укладається договір на проживання та акт прийому-передачі майна у користування. Документообіг ведеться відповідно до номенклатури справ. На всіх одержувачів соціальних послуг сформовані особові справи, які ведуться відповідно до інструкції з надання соціальних послуг. Працівники закладу ведуть упорядковану документацію та вчасно здійснюють записи, відповідно до вимог, які встановлені в закладі.
Згідно шкали оцінки якісних та кількісних показників соціальних послуг, показники відповідають встановленому рівню -“Добре”.
Заплановані заходи для покращення роботи гуртожитку:
- проводити відповідну роботу з організаціями та установами, яких залучено до надання послуг мешканцям гуртожитку щодо підвищення якості соціально обслуговування отримувачів послуг;
- з огляду на потребу в послугах психолога необхідно розробити механізм залучення позаштатних психологів до надання кваліфікованої допомоги мешканцям гуртожитку. Також необхідно продовжувати вивчати потреби підопічних та залучати до надання соціальних послуг гуртожитком юриста;
- з метою інформування населення про роботу міського соціального гуртожитку більш активно співпрацювати з місцевими засобами масової інформації;
- запропонувати Одеському обласному центру соціальних служб організувати курси підвищення кваліфікації для соціального педагога гуртожитку;
- в межах фінансової можливості сприяти зміцненню матеріальнотехнічної бази міського соціального гуртожитку в частині забезпечення соціального педагога канцелярським приладдям та коштами на проведення екскурсій, культурологічних заходів із мешканцями гуртожитку; заміни старих меблів та проведення зовнішніх ремонтних робіт приміщення гуртожитку.
Директор Департаменту соціальної, сімейної
політики та охорони здоров’я АЛЛА ПЕРЕПЕЛИЦЯ